Friday, December 07, 2012

Besar yang Kecik

Assalam..

Hari ni tetiba nak gelodak balik semua stuff2 lama yang tahap gaban lama.... sampai la aku terjumpa banyak gile buku2 nota.. n those books weren't unfamiliar with me.. they "were" my best friends when i "was" small..

and bila bukak balik..baca apa yang aku tulis dalam those buku2.. ekali baca.. WHAT THE.....

serious tak caya apa ke jadah yang aku penah tulis dulu..sangat2 tak percaya..

mesti tertanya2 apakah..apakah yang what the..sangat tuhh..??

Firstly..aku tulis diary.. ok fine semua orang pernah tulis diary whaattt...tp yang paling lawak nye..tak sangka la aku punya diary tu so sad sangat...mostly tulis benda yang karut marut..yeah budak kecik tahu ape..benci girl ni...sedih benda tuh... then..

I realize that as we grow elder and older... we tend to become more understanding... memahami those things why they happened.. why must we accept those circumstances.. isn't it? kata mudah MATURED.. (pronounce it properly.. its "me-cu-ed" xD )

Secondly, kata2 motivasi yang pernah aku tulis time kecik..yeah..mase tuh nak UPSR..aku ada satu buku nota..yang kat dalam tu aku tulis semua jadual sekolah aku..jadual harian aku..target2 aku..sekolah mana SBP mana.. MRSM mana... yang aku nak pi lepas UPSR.. hebat...serious aku tak sangka yang aku pernah tulis benda tuh semua..aku seorang yang sangat bermotivasi..!yeah (aku bukan nak angkut bakul der...)

TAPI as time passes... aku terpikir kenapa aku tak jadi macam dulu...setiap kali cuti memang ada jadual yang aku buat...so tak bazir masa.. dan aku Ikut jadual tu..kenapa sekarang tak.. jadual ada...tapi sekadar contengan kat buku nota..kenaaappaa...aku terpikir.. kenapa tak bermotivasi sangat nak dapat pointer tinggi untuk sem...rasa lemah sangat.. jangan salahkan society yang kau join kat CFS..its all about you Lydia!

dulu-dulu time kecik kita tak paham..kita bajet kita hebat..kita cakap dalam hati... "eh.aku da besar la..tak payah la nak ajar..".. Tapi hakikatnya.. bila kita da besar kita tengok orang yang lagi kecik daripada kita dan kita akan cakap dalam hati "weh..dulu aku kecik lagi rupanya..tak paham pon. bajet je besar.. tak sangka kenapa aku kene pikir macam tu dulu.."

Walaupun macam tuh..kengkadang kita tak pikir yang sebenarnya ada jugak kita punya attitude or pemikiran kita tak seiring dengan umur kita..kengkadang masih kebudak-budakkan.. kengkadang macam oldies (oppss) haha..

Sebenarnya tak tahu apa yang aku bebelkan sekarang ni.. bercampur baur.. lepas jumpa buku2 zaman kecik2..zaman tok kaduk.. lepas kene marah dengan mak..(sape yang tak pernah, rite?) lepas baca buku Hlovate, Contengan Jalanan..n the Video 11th Hour..sambil tulis belog dengan dengar lagu Shahir, Aku yang Berdosa..

Sekarang aku paham yang bila kita besar kita jadi malas..kita cepat takut dengan sekeliling.. tapi kita paham..kita paham..dengan situasi2..tak nak buat da benda2 yang tak masuk akal..tapi bila nak menghadapi Tembok masalah tu..kita jadi malas.. Kita malas nak keluar dari Zon Selesa yang kita hari2 hadapi..bila ada cabaran..kita tak nak ambil..biar di takuk lama..now I get it!

So macam dalam kata2 yang pernah aku tulis...dan terjumpa tadi.. "Life will never be the same..life is changing.. so go MOVING on UP !"

Dalam kata2 cerita korea yang aku pernah habis tengok jugak.. "Life is Short.." kita kena do somethimg to live our life...tak ke? der..cerita korea pun ader pengajaran jugak...cuma kita kena bukak mata hati kita..kann...

No comments: