Thursday, January 10, 2013

Fobia "itu"

Assalam..

huh..agak lambat sebenarnya nak ucap new year..ingat nak post entry Epik 2012 tapi ke"busy"an dengan MRC so tak dapat le..

So ni post pertama for 2013!! yay!

Dalam kesibukan dan menyibukkan diri.. sedar tak sedar.. pagi esok insyAllah kami (beberapa warga Mahallah Representative Committee -MRC) akan bertolak ke Marakau, Ranau, Sabah.. insyaAllah for our Local Community Service (LOCUS).

Well preparation yang dijalankan more that 4months ni..insyaAllah..akan dilihat apabila tibanya di sana kelak.

Generally program ni untuk menerapkan kefahaman Islam yang Mantap..insyaAllah kepada pelajar2 sekolah Menengah Agama Islam Marakau, Ranau , Sabah.

Nak story lebih2 pasal program ni..belum masanya kerana kitorang tak sampai lagi di sana.. 

Tapi apa yang ingin aku coretkan hari ni adalah betapa aku bersyukur kerana aku "dicampakkan" Allah untuk berada di sini ..ketika ini.

Bayangkan 20 orang komiti sisters je yang duduk dalam mahallah yang besau  ni ! :D

Sejujurnya aku bukanlah orang yang sangat beristiqamah atas apa ibadah sunat harian yang pernah diterapkan di bumi waqafan dulu..nak2 lagi masa cuti sem ni..masyaAllah..

Dan aabila Allah tetapkan aku untuk menjalankan programme ni.. aku sedar orang lain (yang mana bukannya  Head Da'wah n Training macam aku) lagi baik...lagi beristiqamah..

Aku sedih dan terharu dan terkesan dan sangat terasa..betapa ..masyaAllah..Alhamdulillah..satu persaan yang sukar diungkapkan. T_T

Beberapa hari ni aku dan komiti2 lain menghadiri TOT-Training of Trainee oleh Bureau of Programme Coordinator n Module. dan jujur aku tak suka bila orang nak tanya pendapat bagai..ibrah bagai.. because of this aku kena bukak minda. Cari makna di sebalik setiap aktiviti yang dijalankan.. 

Tapi apabila hati ini ikhlas untuk MENTARBIYAH dan DITARBIYAH..kita rasa seronok. Seronok! Best! sangat..programme2 macam ni kann..

Otak aku beserta pemikiran dalam "kotak itu" dah terbuka luas.. sangat! dan aku bersyukur kerana aku diberikan peluang untuk "dibuka" sebegitu rupa.

Maaf aku katakan..bumi waqafan bukan tempat untuk kita ber'jumud'..hanya sesetengah yang salah anggap akan mengatakan begitu kerana aku jua begitu, dahulu. 

Sekarang aku faham maksud ikhtilat dalam program yang dilaksanakan. MasyaAllah. Ikhtilat means kita tau bagaimana nak bergaul tapi tau limit kita. Kita tahu nama..kita tahu fungsi kita dalam organisasi. then..its just it! We have to "robohkan" that communication barrier.

Alhamdulillah..tangan aku yang tak berapa nak runcing berjaya menulis entry kali ni. Moga Allah reda.

Doakan kami semua..33 committees and advisors selamat tiba di Sabah..berjaya meneruskan programme yang dirancanakan.. Tabah dan kuat dalam mengharungi dugaan.. untuk Mentarbiyah dan Ditarbiyah. Memberikan yang terbaik dan seikhlas mungkin buat komiti Islam di sana. Amin..

#flight pagi esok pukul 6.45am from LCCT to KK :)


Time TOT kene hafal..salute! ^_^


3 comments:

Aqilah Ahmad said...

dia nak terbanglah.

selamat mentarbiyyah dan ditarbiyyah ! :D

lydia mustafar said...

insyaAllah.. aminn :)

lydia mustafar said...

# maaf typo...Training of Trainer