Monday, February 13, 2012

Ada apa dengan budak sekolah agama?

In the name of Allah..

Entry hari ni saya nak sentuh siket..(mungkin banyak ;p) psal sekolah agama.. tak kisahla Kolej Islam.. Imtiaz.. SMA.. SMKA..pondok..maahad..

firstly..saya nak mohon maaf andai entry kali ini menyinggung perasaan mana2 pihak..

bila orang sebut "oo sekolah agama..hebat ngatt!" "yela sekola agama ann.."-sarcastic

Ape pandangan korang bile tengok budak sekolah agama... klu yang lelaki cam pak lebai... kalu yang pempuan..pandang pelikkk je bile diorang pakai tudung labuh...

Tapi tuh bukan persoalannya sekarang..
sya ta nak cakap pasal ape orang nak cakap pasal budak2 sekolah agama..kerana bagi saya peduli apa orang nak cakap pasal kita..asalkan kita ada prinsip kita sendiri kann..

NAmunn..dan namunn begitu...prinsip yang kita ada itu hendaklah bertetapan dengan syariat Islam dan bukannya ikut nafsu kita semata-mata..

Di sini yang amat kesal dengan sebilangn kecil pelajar-pelajar yang belajar dan telah belajar di sekolah agama perangainya kadang-kadang kebih teruk dengan budak sekolah biasa.. Kat sini saya bukanlah ingin mengatakan semua budak sekolah agama masuk syurga manakala semua budak sekolah biasa masuk neraka.. tuh kejammm namanya.. Tapi sya ingin menyentuh dan menjentik sedikit hati2 para pelajar yang mendapat didikan agama yang lebih daripada orang lain..

Saya dulu pun budak sekolah biasa jer...kemudian beralih arah ke skolah agama setelah mendapat tawaran... Sebelum saya berpindah ke sekolah baru... pandangan saya tinggi gila kot kat budak2 nih..kengkadang masa kem2 PMR sealu gak ar bertembung ngan diorang dari sekolah agama ni an... sampaikan kadang2 takut nak berkawan dengan diorang...yela diorang pun jenis yang menjaga perhubungan kann...terfikir gak.
"diorang nih terpinggir ke aper.."

Stelah beralih ke sekolah agama nih..barulah rasa macam mana jadi pelajar yang berada di sekolah agama.. Sahabat2 sekalian.. bukannya berdasarkan sekolah yang saya ingin gambarkan di sini.. tetapi status "agama" " mahupun "islam" yang berada dalam nama sekolah kita tersebut membuatkan ada suatu kelainan di situ. Bukan nak cakap budak sekolah biasa tak belajar agama Islam.. tapi kita yang pernah belajar di sekolah agama mendapat ilmu agama lebih daripada mereka yang lain...

Akan tetapi.. setelah tamat belajar di sekolah agama tak bermakna kita ta perlu lagi ikut peraturan yang telah kita lalui di sekolah.. ya.. macam memakai pakaian yang menutup aurat. sebenanrnya semua punn tahu tuh bukanlah peraturan sekolah tapi adalah peraturan allah...



Tapi bila kita lihat dunia hari ini..lepas habis je sekolah..semua yang telah kita pelajari letak kat tepi..buang ke belakang...seperti merasakan apa yang kita istiqamah lakukan di sekolah bagai menyiksakan diri kita.. kenapa sahabat2? kenapa??

Baru 3-4 bulan tinggalkan sekolah tuh..da "macam2" terjadi...ye memang kita da tinggalkan sekolah agama tuh..tapi AGAMA itu masih ada..

Semua tahu...TIDAK menutup aurat itu haram... ber"COUPLE" melakukan ZINA itu haram...sahabat2.. Ya Allah... sedih rasa hati ini...perangai astaghfirullah...macam tak pernah belajar agama...

Saya terkejut bila pelajar2 sekolah agama ini macam biasa je.."bertepuk-tampar" sesama berlainan jantina.. aduhai.. sedih sangat..bergelak-ketawa macam tiada batasnya..

Tambahan pulak ada yang tak nak mengaku yang dulunya adalah pelajar sekolah agama..apa kes... OK.. saya faham yang kadang2 kita tak nak orang expect tinggi kat kita...nanti tersalah buat salah siket semua nak mengata kita..padahal manusia itu tak pernah leka melakukan kesalahan... Saya faham..kerana saya pun berada di situasi itu..
Tapi ada yang tak nak mengaku sebab malu..malu bukan kerana diri ini tidaklah sehebat orang lain.. tapi MALU kerana ada status AGAMA pada nama sekolah...anda malu kerana AGAMA ISLAM yang anda pegang kee??

memang setelah tidak lagi berada di sekolah agama..da takde orang nak kongkong kita dengan berbagai nasihat..smpaikan terikut-ikut dengan arus zaman jahiliyah masa kini.. mana agama islam kita tuh..??sahabat seIslam sekalian...?

Saya sedar tinta-tinta saya ini tidaklah besar maknanya... sesungguhnya HIDAYAH ALLAH iu adalah lebih berkuasa.. rahmat Allah pada setiap hambanya.. memmang tak semestinya yang bertudung labuh dan berserban sentiasa itu masuk syurga.. tapi alangkah indahnya jika kita mengamalkan ciri2 islam dalam kehidupan kita..seriously,  kita tak tahu pengakhiran kita macam mana nanti...right?

Sekali lagi saya tegaskan bukanlah nama sekolah yang dibawa ke mana-mana.. tapi ISLAM yang menjadi pegangan kita.. meski orang tak tahu kita dahulunya adalah sekolah agama ataupun tak..tapi orang lain dapat melihat Islam dalam diri kita..

Sya berharap entry saya kali ini dapat membuka kembali hati saudara2 ISLAM saya yang lain untuk terus menegur dengan cara yang baik kepada mereka yang tersasar dari JALAN YANG ALLAH... memang susah nak menegur.. tapi kita kena cuba...kita kan DA'IE :)

wallahualam...


notakaki: saya mohon maaf andai ada yang saya tersilap.. =,='

No comments: