Tuesday, February 28, 2012

Tak gune kalo tak amalkan..

In the name of Allah..

Jumaat lepas saya pergi la ke Pesta Buku Terengganu..hoho sy memmang suke sangat pergi pesta buku nih..nk2 lagi ader orang belanje..haha.. gune BB1M abang sy..muawawa.. syok gile..!

ni la buku2 yang dibeli tuh..:D

kalu pesta buku negeri nih..tadela sehebat kat PWTC yang international punyer..sebelum pergi uh bajet je cakap dengan abang tak sempat nih kalau pergi sekejap..last2 memang sekejap je pun.. tak ley nak banding laa dengan international punye..haha..

yang best agi bila pergi tuh..macam jadi promoter buku kat abang..haha.. kejap2..ni penulis die ex-kisas..hooho..membangga-bangga pulak..tapi tulah..nak buat mamcmne kaann.. :p

So kat sini bukan nye saya nak cerita sangat pasal pesta buku uh.. tapi kat sini saya nak menekankan ilmu yang kita peroleh tuh..

memang tak dinafikan laa..banyak sangaat buku yang kita baca (eehh aku takkk! +,+') haha..lantak kau la.. tak kisah la komik ke..novel ke..buku agama ke..semua tuh ilmu...melainkan those lucah2..mmg takde manfaatnyela..tambah dosa ade..

Tak salah nak bace novel jiwang..tapi pandai2la bahagikan masa agar tak terleka..cari hikmah disebalik novel yang kita baca tuh.. lagipun kan..tak sume dalam hidup nih kita lalui, right?? so melalui pembacaan nih laa kita dapat mengambil pengajaran dan dijadikan teladan dalam hidup kita nh.. kan?

Namun..segala ilmu yang kita dapat melalu pembacaan nih kan..tak de makneneyr kalo tak kongsi dengan orang lain..dalam kata lain..kita tak mengamalkan ilmu yang diperoleh dan tak bagi tahu jugak kat orang lain..

Ingat! kita kat dunia nih tak hidup sorang2 tao.. we are complementary to each other.. tak salah kalau nak sebarkan bende baik kat kawan2 kita..kan? 

Pepatah arab yang pernah keluar time exam trial tahun lepas..hehe ada menyatakan..

"Al-ilmu bila amalin ka-ssyajari bila tsamarin"
Cepat2 sape tao..translate...! hehe

Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah..

Contoh la kan..kita tanam pokok mangga..tapi last2 pokok tuh tak berbuah..cam nak kata sia2 pun ade sebab tanam pokok tuh..pokok yang tak mengeluarkan hasilnya..


so do us readers! when we gain knowledge..it is better for us to spread it to the others.. Our friends totally will appreciate us.. dey! jangan sombongla.. tak de maknenyer..kita tak  layak pun..

Ilmu kita nih kan memang tak setanding dengan ilmu yang Allah ada..kerana Allah itu MAHA MENGETAHUI.. ilmu kita dengan ilmu Allah diibaratkan seluas air di lautan dengan hujung air di mata pen.. siket sangat ilmu kita...jadi jangan sombong nak share ilmu dengan orang lain.. :)


Sedar tak sedar semakin dalam kita mencari ilmu..semakin hampir kita kepada Allah..sekiranya kita mengaitkan segala benda yang kita baca pada Allah..malah makin mantaplah tahap keimanan kita padaNYA..

Jadinye..nasihat saya... banyakkan bace bahan2 ilmiah..then kita share ilmu tuh kat orang jugak.. :)





notakaki: insyaallah..sy share jugak nnti dari buku2 yg saya bce tuh.. (peace no war!)

No comments: