Tuesday, April 24, 2012

Buat Makruh Tinggal Sunnat

Assalamualaikum :)

First sekali..jangan konfius dengan tajuk saya hari ni..tau tau.. It is reality nowadays.. seriously

........................................(what the ....)

Apa? Korang tak percaya?

Tengok contoh situasi di bawah: (comel kan doodle..hehe)



See! kenapa zaman sekarang orang sibuk mengamalkan yang makruh dan meninggalkan yang sunat?

Walhal pada zaman Rasulullah SAW..para sahabat sibuk melakukan yang sunat..ingin mengikut sunnah Rasulullah.. supaya lebih dekat dengan Rasulullah...supaya mendapat keredhaan Allah..

Iye..memang sesuatu perkara tuh sunat je..macam pakai kasut dengan kaki kanan dulu..memakai serban.. tapi... buat kan dapat PAHALA.. kalau tak buat tak dapat pape pun.. tapi kita hidup kat DUNIA nih nak carik BEKALAN untuk AKHIRAT.. buat yang sunat tu la.. mampu menampung kelemahan kita kepada yang wajib..

Dan kepada yang makruh pula..lebih elok kalau kita jauhkan..hindarkan..daripada buat.. memang tak haram lagi.. tapi Allah kan tak suka perkara yang haram..so..lebih baik kita cuba hindarkan..

Contoh perkara makruh..nak2 lagi ketika puasa is...gosok gigi selepas gelincir matahari.. kalau dalam solat pula macam Menahan-menahan keinginan membuang air besar..membuang "angin"..

So kesimpulnnya kat sini..kita belajar SUNAT untuk MENGAMALKANNYA dan kita tahu perkara MAKRUH untuk cuba MENJAUHINYA..

Sama-sama kita istighfar..duduk..fikir dan muhasabah balik..the way we live daily. :)



No comments: