Tuesday, April 17, 2012

Obses yang Obses

Assalamualaikum semua!

Haa...sekarang ni da ada satu fenomena OBSES yang MELAMPAU!

Jom2 tengok carta OBSES yang saya reka sendiri..hehe

Tempat Pertama dimenangi oleh....(bunyi dram nak umum pemenang..hehe)


SOCIAL NETWORWKING!!

Haa apaKAH?

Semua rangkaian sosial la kan..contohnye.. Facebook..Twitter..Blogger... Formspring n semua yang seangkatan dengannya..

Memang tak sah kalau zaman sekaraang ni..tak sebut pasal FB,, TWEET..n those bagai...

Tak Salah kalau anda semua menggunakannya.. yang menjadi masalahnya bile da terlalu obses sangat mengadap lappy sepanjang masa..sampaikan anak2 isteri terbiar..apa celop???(haa..kan da keluar bahasa karutmarut..huhu)

Yang lagi parahnya kalau azan da berkumandang..tak nak gerak gerak daripada ngadap ke lappy tu.. boleh je..gi solat dulu kan..?? facebook tuh tak lari ke mana..kat situ jugak..yang lari daripada kita is masa..

Mana kita tau..maybe..tengah2 sibuk ber"FB" malaikat maut datang menjemput..dalam keadaan kita masih tak menunaikan solat...ditambah pula masa tuh tengah bergossip-gossip keburukan orang lain..
Naudzubillahi min zalik..

seberapa banyak kita menghadap alquran berbanding faebook??(renung2kan)

Carta yang-ke 2 diduduki oleh HIBURAN..

Haa..apa lagi yang menjadi kegilaan remaja zaman sekarang ni.. kalau bukan K-Pop..Suka sangat duk tengok lelaki yang menari-nari...tengok perempuan berjoget-joget..Astaghfirullah

Memang undeniable ar..mamat korea and gadis-gadis korea comey-comey...hensem-hensem.. Baby face bagai..

Tapi yang paling baik adalah kitaa menundukkan pandangan kita..tunduk sahabat2.. tunduk tidak bermaksud menjatuhkan wajah ke lantai semata.. tapi hati juga...tundukkan hati supaya menundukkan nafsu. Membiarkan Iman yang men" conquer " diri kita ni tau.

Tak salah nak dengar lagu-lagu tu semua tapi jangan sampai melalaikan..JANGAN jadi LAGHA.. 

Ni kadang-kadang yang terlampau dan melampau fanatiknya..meletakkan gambar2 artis2 jadi DP kat FB.. letak gambar yang tak menutup aurat..kalau minat tu...relaks suda..tak yah la kecoh sangat.. Kadang-kadang..hari-hari duk post kat wall pasal artis yang dia minat..menyanjung tinggi mereka-mereka ni...aduhai..

Baiklah post benda yang berfaedah siket..dapatla jugak manfaatnya..kepada diri kita sendiri dan orang yang membacanya..

Lagi...cuba bayangkan...ABPBH..mencapai almost 7million yang tonton... kan..? tapi berapa ramai pula yang menonton Anugerah Nasyid.com?

Tak ramai yang menonton..sangat menyedihkan..walhal...program macam ni la yang lagi mendekatkan kita pada si Dia..

Memang dan memang.. Saya pun dengar je lagu-lagu selain nasyid..macam Yuna..6ixthsense.. tapi pandai-pandaila jaga diri supaya tak terlampau OBSES sampai lagha..menjauhkan diri kita daripada yang MAHA ESA..ingatla kita hidup ni...bukan nak melupakan Allah yang Maha Menciptakan tetapi......

Mengingati ALLAH yang Maha Penyayang.


Yang ke-3..BOLA..

Waaa...sebut bola..semua boys "especially" minat gile...sangat..!

Sanggup pergi stadium awal..semata-mata tak nak jammed..nak tengok bola.."kononnya". tapi da alang-alang pergi awal tu..solat isyak dulu beb...kang kalau team yang kita sokong tuh menang... daaa terus lupa nak solat...hehe

Lagi kes kalau tengok bola ni kan..nak sokong tak kisah.. ape yang lagu Harimau Malaya tuh..? 

"Selamanya...selamanya..selamanya Harimau Malaya..elelelelele"  

heheehe :DDD

Bagus..semangat membara nak sokong...hebat!

Tapi yang menjadi masalahnye..apabila team bola tu buat salah ke..pengadil tak adil ke.. terus di lemparnya sampah-sampah..botol air..aduhai...mana mentality kita sebagai manusia?? 

Pernah tak terfikir yang kita tengah main kat padang tuh..kene baling botol air..mesti la marah kan.. so jangan buat macam tuh..relak da la...sedih da la..tak payah nak luah perasaan sampai buang sampah kat stadium.. tak de adab tu namanya..

Yang susah bukannya si pemain or si pengadil je.. tapi si pencuci..penjaga kawasan stadium tu..diorang jugak yang kene bersihkan..cuba kita fikir jauh..kalaulah mak kita yang jadi tukang kutip sampah-sampah yang berlambak tu...tak kesian ke?? 

kesian..kann?? jadi jangan buat macam tu ye...

Tengok la EPL ke..perlawanan bola eropah..ada diorang buat macam tu? tak de kan? padahal kualiti permainan diorang lagi baik..biar ada pasukan yang kalah sekalipun.. takkan nye penonton nak buat kerja-kerja tak berfaedah macamtu..
jangan biarkan hati gersang..kering kontang..basahilah dengan SUJUD padaNYA...

Last but not least is POLITIK..

memang dalam carta ini ialah adalah obses yang last..tai dengan keOBSESan ni la..mungkin boleh menyebabkan rakyat berpecah belah..negara hancur...

Meskipun umur saya memang tak cukup umur nak mengundi bagai...dan saya rasa kalau da cukup umur pun..istikharah dulu..baca doa bebanyak..suaya dapat pangkah yang betul..

Kala tengok situasi sekarang ni...heboh dengan PRU.. yang sebelah sini sibuk duk bagi macam2.. yang sebelah sini sibuk duk mempertikaikan.. mana satu yang betul??? saya pun tak tahu.. 

Setiap orang ada kelemahan dan setiap orang ada kelebihan..

Ntah..malas nak cerita panjang2..sebab saya pun berada di dalam dilema.. sebelah kanan cakap macam ni..sebelah kiri cakap macam ni..pening2..

( We are not so old to talk about choosing our leaders (: )

 


Kesimpulannya kat sini...apa jua yang kita lakukan sekalipun..bersederhanalah... tak perlu pun terlampau obses..fanatik..sangat...jangan over...

Hatta ketika ber"shopping" sekalipun..sabar2kanla diri anda..jangan jadi "shopaholic" sangat k..

Jangan melebihi limit dan batas-batas kita sebagai seorang muslim..dan insyaAllah..sebagai seorang mukmin..


"Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu" Al-Furqan:67

No comments: