Friday, February 08, 2013

Lubuk hoi lubuk

assalam..

Alhamdulillah..dengan hati yang berbunga riang pada hari ini segera menaip pantas...kerana mahu segera menyandarkan rasa gembira ini kerana Allah SWT..Dia yang memberikan rasa ini..

Wahai..sekalian alam..uhu..jangan mepersoalkan kenapa..bukan kerana aku mendapat pinangan orang. huh jauh sekali. Meski sekarang musim seniors kahwin and dapat anak.. Nak raih cinta manusia..kena cinta Ilahi dan Rasul dulu..baru layak..

Alhamduilillah..kalau ikutkan perancangan..hari ini insyaAllah akan ke Al-Malik Faisal Hall untuk charity concert sempena CIBE (CFSIIUM Book Exhibition) .. tapi disebabkan my best friend ever Aqilah, ada emergency..n is needed to come home early..so tade orang nk teman ke konsert..yang ada caklempong, nasyid bagai..

Jadi nya..membawa diri ke Lecture Hall A..menyokong dan men"support" program Biro Disiplin MRC yakni forum yang sangat mantop!

Best gila forum tu..forum ni disampaikan oleh peserta Da'i , program realiti kat TV3, iaitu Bro Che Faizal dan Sis Adibah.

Mostly forum ni cerita pasal Ikhtilat bersempena dengan Give Me Five Campaign oleh Biro Disiplin ni.

Alhamdulillah Allah campakkan aku kat sini. Ye la kat UIA ni lubuk mencari ilmu.. nama pun Garden of Knowledge and Virtue. Kita je yang kena carik. Usaha.

Hence, aiwah..kat sini aku nak kongsi serba sedikit yang dapat aku kongsikan ..selagi mana jari ini mampu menulis..supaya kebaikan ni untuk kebaikan kita bersama..sampai ke akhirat..insyaAllah.



Hubungan sosial antara lelaki dan perempuan ni Harus sebenarnya..tapi dan tapi apabila kita ambil kesenangan dalam keharusan ni..Haram namanya.. means kat sini kita kena jaga ikhtilat kita..

Haa..macam mana nak jaga ikhtilat?? hooo kalau dikatakan cara bagaimana kami menjaga ikhtilat di Kisas dulu...memang nampak agak Syadid..sangat..tapi tu la yang mengajar kita sebenarnya..mengajar untuk menjaga hati..aiwaahh serious teringat melekat di dinding..babul liqa'..a\Allah...rindu Kisas pulak..

So Ikhtilat..


  • kena ada jarak.. janganla sampaikan dekat..macam nak berbisik..(aduhai..ampunkan dosa2 kami)
  • tunduk pandangan.. kat sini..tunduk pandangan juga bermaksud tundukkan hati..agak2 la..bukanla sampai nak suruh buta kan mata..sampai susah nak buat kerja..tapi jaga hati kita...
  • jaga diri daripada perkara yang boleh merangsang lelaki.. so..tak payah la nak gedik2 sangat.. pelik bebenor nampaknye... (peringatan buat diri sendiri juga yang selalu lalai dan alpa)
Yang buat aku terpana sangat is.. tunduk pandangan.. memang..memang aku tahu..tapi apabila dinamakan manusia yang selalu lupa ni..suka la kengkadang mata ni melilau dan meliar..bukannya apa pun..saja nak usha kengkadang..tak da hati pun..tapi tuh la..melilauu jer kerja nya.. 

Terkesan pabila Bro Faizal ada menyebut perihal wanita ni..senang2 je nak msuk syurga.. dengan syarat kita TAAT SUAMI, JAGA SOLAT 5 WAKTU n TUNDUKKAN PANDANGAN..

MasyaAllah masa tuh terfikir..kalau aku ni suka sangat meliarkan penglihatan aku...macam mana suami aku nanti...dia macam aku jugak ke nanti...masyaAllah..macam mana saat tu Allah tarik nikmat penglihatan kita ni..dah la da pakai spek..tu pun seksa sebab macam hilang mata bila tak pakai spek.

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka..........." [Surah An Nur :31]

Tersentap lagi aku apabila Sis Adibah memulakan bicaranya. Apabila dia katakan ikhtilat dalam persatuan. Mostly benda yang dia cakap tu..point dia lebih kurang macam Bro Faizal..tapi dan tapi..

tika ini aku terpikir.. kenapa kita ni suka sangat cakap pasal Brothers..??
Memang dalam society..we work with them..tapi di mana nilai dan harga seorang muslimah tu apabila kita ni berpakaian menutup aurah..tetapi dalam masa yang sama ada penyakit hati..Allah...

Kalau dulu di KI..bila sebut nama muslimin...macam haram je rasa..macm dosa sangat bila bercakap pasal diorang bila balik dorm..lepak2 ngan kengkawan.. Astaghfirullah.. cukup-cukupla mengadu asal Brothers..cukup2la bercakap pasal mereka..cukupla..

Allah..Tuhan yang membolak- balikkan hati, tetapkan hati dan cinta ini, kehidupan ini..aku sandarkan pada Mu terlebih dahulu ya Allah.amiiinnn..


Akhir kata..kita ni kalau nak jadi manusia...jadi the best manusia..memang kita.dan aku terutamanya sendiri tak kkan mampu untuk menghafaz Al-quran meski hati menghentak-hentak menginginkannya.. tapi kita cuba.. ..aku Lydia..so be the best of Lydia..kita Muslimah..so be the best Muslimah n we as a Slave to Allah SWT.. be the best slave to Allah Swt.

Namun, ibadah yang fardhu jangan kita tinggalakn. Dalam subjek Basic Theme of Al-Quran (BTQ) aku..ada  mengatakan the conditions of doing Amal Soleh is doing Ibadah Al-khassah. Means kat sini..kita buat good deeds..tapi solat kita jaga..solat kita cuba khusyukkan...solat tu cuba kita rasa cinta Allah bersama.. Puasa kita jalankan dengan sebaiknya.. dan seterusnya.

Wahai Muslimah..kita muslimah..jaga mutiara kita..permata kita..bukan hanya mutiara yang kita beli di Sabah..tapi makhkota diri..yang Allah bagi special untk kita2 je.. are we dare to share it with others yang bukan suami kita..bukan famly kita?

Tanda soal di situ.
"Man and Woman are equal but don't identical" - Dr. Zakir Naik.






1 comment:

Anonymous said...

bagus ! bagus ! suka akak baca.. peringatan utk diri juga, yg kdg2 alpa dan leka.. Allah ... ;...(
-kak fitri-