Thursday, October 29, 2015

Shoes

Assalamualaikum.

Entah dari mana datang semangat ini. 

Suatu hari, aku 'jatuh', terjunam, entah ke lembah mana. Aku bagaikan mayat hidup, tanpa roh, berjalan, pergi kelas, datang meeting society, buat kerja society, bagaikan tiada perasaan. Hanya buat bagai robot yang diprogram.

Pernah di saat itu, aku rasa, letih buat kebaikan. Penat buat baik. Sampai satu tahap, aku tanya, 

"Kenapa perlu aku buat baik?" 
Meski, selama ini, ditarbiyah kencang di sekolah, di dalam usrah, diniatkan segalanya lillahi taala. Tapi entah kenapa, kita manusia. Sabarnya entah hilang ke mana. 

Dua minggu menangis, tanpa ketahui apa punca utama. Benda kecil, jadi besar, mudah terasa, 

Aku ada sahabat, di mana puncak membuat kebaikannya di tahap meningkat, memuncak, berkobar-kobar. 

Dan aku, mungkin di tahap "overmasking", dan tiba-tiba plateau. Tak sama. You are not even in my shoes. Yet.

Jadi, cuti ini, aku berazam untuk tenangkan fikiran. Pergi pantai.

Dan Cuti midsem ni, berkobar-kobar nak study. yes, study. dibuatnya list memanjang. Tapi yang dibuatnya, yang penting-penting sahaja.

Pesanan buat yang cuti, budak U especially, tak payah berangan tinggi sangat nak study gila-gila kat rumah, baik, buat kerja rumah, berkhidmat untuk parents, tengok TV, masak, rehatkan minda. 

Barulah kau akan rasa, yes ini cuti, !

Cuti midsem ni, mengambalikan roh aku yang hilang. Moga aku kembali ini, dengan lebih semangat. Berkhidmat untuk ummah. Biar penat, sakit, kat dunia, supaya kau rehat sepuasnya kat akhirat. 

Insha Allah. Amin

p/s: All the best buat all KAHS Exhibition and Carnival (K-XAC '15) committee members,  for the event! Keep strong and selamat ber'exam' midsem! 

No comments: