Monday, May 14, 2012

ERAT 2012

Assalamualaikum :)

Huhu..da agak berhabuk belog nih..bukan ape. saya ke kem Eksplorasi Remaja Ambang IPT (ERAT 2012) yang dianujrkan oleh IKRAM dan MASJID TUANKU MIZAN AINAL ABIDIN, Putrajaya..pada 25-27 April.





Haaa... kem ni..boleh la dikatakan best jugak..penat kowt..

Masa first2 sampai memang tak kenal orang..so cepat2 call kawan satu KisaS dulu.. memang cam assabiyah ar mula2..denagn geng2 kisas je..dah saya tak kenal orang.. Diorang yang join nih mostly adalah dari IKRAM sendiri..kinda IKRAM TEENS..bagai.. and diorang sebelum ni pun pernah jumpa sesama sendiri..sebab banyak kem sebelum2 ni..adn diri ini rasa terasing..muahaaaa... T.T mujurla..pandai bawak diri..siket2,,sob3

ONE LOVE

Aktiviti ni macam Ice-Breaking ar lebih kurang.. tapi lain ar daripada yang lain..sebelum ni kem2 tadela pulak cara dia macam ni...lebih harmoni..mungkin? hehe.. kene pandang sesama rakan..in pair la kirenye.. then..main2 senyum TIGA..tanya khabar.. touch the nose....usap2 pipi...peluk..n say "Saya Sayang Awak" then ulang2 kat orang lain..then kenal2..lukis gambar bagai..ok la..not bad..oho..




UNIVERSITI IDAMANKU

Then, aktiviti dalam kumpulan..tapi sebelum tuh..macam biasa la kan..bahagi2kan kumpulan.. At first, saya di kumpulan 1.. then ok la..suka gila ar dengan group tuh..walaupun takde rakan satu kisas sekali..tapi bersyukur ar..ada hikmah la kan..Allah letak kat group tuh..lagipun... tengok ahli2 dia..cam peramah je..seronok ar..dengan akak Faci yang best.. tapi by then..disebabkan akhawat ramai sangat..so kene bentukkan group lain.. then apa lagi..geng2 yang da kenal..dari Ikram jugak sebelum ni..buat ar satu group..then..tak pasal2 saya kene tarik join diorang..memang rasa nak nanges da..tapi kena pandai ar cover..huk..nasebla..ada kawan jugak kt group tuh.. annoying kat saya..haha..

Aktiviti ni nak suruh kita fikir universiti apa yang kita nak..ok for me it's not that hard.. sebab masa kelas BI yang pergi time cuti dulu memang ada kena fikir pasal language centre project pun..so konsep dia lebih kurang sama je la..





PERSONALITY TEST SUPER EXTRA OLEH DR ADNAN

Melalui aktiviti ni..kitorang cam kene buat personality test.. n apa yang saya buat..huu..memang tak menjurus langsung ar dalam bidang engineering or medic..haha.. selama nih kalau buat pun memenag tak de passion langsung pada medic..n its reality...that i'm not born to be a doctor..haha...

Kemudian ceramah oleh Dr. Adnan..memang menyiapkan mental saya untuk mengahadapi dunia dan kehidupan di university ar.

[1]
Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,
[2]
Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;
[3]
Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;
[4]
Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);
[5]
Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -
[6]
Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -
[7]
Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;
[8]
Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;

InsyaAllah.dalam entry yang lain saya huraikan ye apa yang Dr. Adnan bagitau..hehe..banyak sangat nak tulis kat sini...nanti jadi malas pulak nak baca..heee~

XPLORACE @ PUTRAJAYA

Ahaha..ni memang extreemee gile.. rasa macam da masuk Amazing Race je.. bayangkan la..dari pagi dalam pukul 9.00 lebih sampai maghrib kowt.. tu kumpulan kitorang ar..kitorang group first..huhu.. tp yang lain2 yang lambat tuh.. ada yang sampai isyak.. aduhai.. penat sangat... dehydrated.. Satu Putrajaya pusing.. 

Dari Masjid Besi..ke Bangunan Pentadbiran.. ke.. Alamanda.. ke..tengah2 jalan raya near TNB..haha.. ke Masjid Putra.. ke Bangunan Proton.. ke Muzium Warisan Pertanian ke Millenium Tower.. dan akhirnya barula balik semula ke Masjid Besi.. fuhh..

Memang banyak sangatt.. kejadian yang sangat mencabar kesabaran saya.. kadang-kadang saya merintih.."kenapalah aku duk dalam group ni" .."kenapalah aku kena ujian macam ni".. "kenapalah sahabat-sahabat buat aku macam ni"..those kenapa dan kenapa... 

Tapi saya segera kembali pada Nya..kerana saya tahu.. ALLAH SAYANGKAN SAYA..sebab tu Allah uji saya..kerana saya sebenarnya KUAT..kuat mengharungi ujian yang Allah berikan..dengan ujian ahli-ahli kumpulan..sesatnye..tak jumpa tempatnya..Allahuakbar.. Allah menguji Kesabaran saya yang selama ni saya seorang yang agak baran.. Alhamdulillah..Alhamdulillah..

JEJAK IPT

Kemudian..pada malamnya ada aktiviti yang akan mendedahkan peserta kepada bidang-bidang yang kita nak ambil di Universiti nanti. Banyakla senior2 dari macam2 U dan bidang datang untuk bagi talk  kat kitorang. Diorang akan bahagi-bahagikan group ikut bidang yang kita nak la. And for me.. disebabkan masih kecelaruan identiti.. saya duk dalam group SC.. memang jauh sekali untuk duduk dalam group medic..haha

Akak yang dalam group saya tu..memang best ar..share banyak benda pasal science. And ada jugak akak yang ambil Teknologi Makanan kat USIM..memang best sangat...sebab saya actually memang minat pun nak ambil Food Technology..memang saya idam-idamkan nak bukak halal food industries..DOAKAN saya ye.. doakan saya dapat USIM TAMHIDI SC N TECH ye..amin.. 

Fly?? one day..for master and PhD..one day..insyaAllah.. with hubby mungkin..hehe :D

LANGKAH MENUJU JAYA OLEH PROF DR. ABDUL LATIFF

Prof ni memang sangat hebat..sangat inspirational.. bagi ceramah yang mana kita akan berfikir ke hadapan..bukan untuk dalam masa ceramah tu je..tapi untuk masa hadapan.

"Something in life makes a different."

"You can also be excellence."

"Shame of you kalau orang di Palestin boleh lagi pergi ke sekolah pasahal ada hujanan bom menimpa.. Malu kalau pelajar Malaysia ponteng kelas.."

"Be a superb leader. a superb people.."




SO itula yang dpat sy kongsikan :) perjalan kem yang sungguh bermakna..memberikan persediaan mental dan fizikal buat saya bakal MAHASISWI... :D

EX-KISAS DI ERAT 2012 (MUSLIMAT JE..hhehe)







p/s:post ni da lama dalam draft..lupa nak post..teruk betol penulis belog ni kan..=.=' heee~~

No comments: