Friday, May 04, 2012

Friday, I'm in LOVE

Assalamualaikum (:

Ahaaa..di pagi Jumaat yang mulia ni..hehe.. bukan nak cerita pasal drama Fridy, I'm in Love yang baru dimainkan di TV9..lakonan Qi Razali.. Zoey.. Ryzal dan Aiman Hakim Redza.. bukan..hehe..absolutely bukan..(tapi cerita tu best kan? mengarut je..hikhikhik)

So hari ni nak cerita pasal KELEBIHAN HARI JUMAAT :D (aa..aa... jangan stop reading my entry..baca dulu..dan anda kan fell in love with sunnah Rasulullah SAW) ^^

Sebelum tu..tengok video ni..syok!



Haa..tengok da?? Kepada yang tak nak tengok video ni..sebab nak upload lambat dan lembap macam siput..kat bawah ni..saya dengan ikhlasnya mengeluarkan point2..sunnah2 Rasulullah SAW.

1. Mandi sunat hari Jumaat

*Memang mandi tu harus je..tapi sekiranya diniatkan kerana Allah..kan dapat pahala...

*Disunatkan untuk kita memakai pakaian yang baik.. nak2 lagi kalo yang pakai warna PUTIH..sebab Rasullullah suka warna putih.. :)

*Lagi..bolehla kita memakai bau-bauan..wangi-wangian...minyak atar.. tapi bagi GurlGurl.. jangan sampai menarik perhatian manusia bernama Kaum Adam ni. nasihat saya is..pakai perfume..letak bawah tudung..get it??hehe

*Sunat juga untuk kita memotong kuku..gunting bulu2 yang dibolehkan...kening janganla. Allah laknat nanti..tau..


2. Keluar ke Masjid

*Digalakkan untuk kita semua ni..berjalan kaki ke masjid..insyaAllah.. ada ganjarannya..

*Bagi kaum Adam yang menunaikan solat Jumaat tuh..pergi awal..masuklah ke masjid sebelum iamm naik ke mimbar.. haa..yang bekerja tu..keluar la cepat2 dari ofis.. Yang duk menjual..menjaja kat tepi masjid tu..haa..bersiap sedia tutup gerai awal2..jangan da nak solat..baru masuk..lepas tu..ada kes pulak.. da abes bagi salam..terus keluar..alamak aiih.. doa la dulu..kita kan nak berjaya dalam perniagaan kita..jangan sombong dengan Allah...pohon keampunan dan rezeki daripadanya.. ye? kan lagi macho macam tuh...orang nk membeli dengan kita pun..rasa best je..sebab muka penjual tenang..suci je..hehe

*Solat tahiyyatul masjid

*Beri perhatian kepada khutbah yang disampaikan.. segarkan diri..tahan mata daripada tidur..Tahan!.. tau penat.. (eleh lydia kau tak pernah pergi solat jumaat..tak bekerja macam kitorang ni..tau ape kau..) hehe..eloo2 saya pernah okey solat Jumaat..dalam keadaan yang letih jugak..tapi kena la bertahan.. memang khatib tu..nada suara dia sama jee..memang mengantuk tahap gaban...tapi cuba la ambil pengajaran..ambil isi2 khutbah dia..tahan siket je mengantuk tuh..siket je..lgipun kita kan nak tunggu untuk berdoa antara 2 khutbah tu kan.. :)




3. Sunnah pada hari Jumaat dan Malam sebelumnya

* Membaca surah Al-Kahfi.. haa..baca surah ni.. insyaAllah kita akan dilindungi daripada fitnah dajjal.. Memang panjang surah .. tapi pandai2 la..bahagikan2.. contohnya.. 2 muka sura setiap kali lepas sola..alhamdulillah..da cukup 5 kali..abes da baca..tak susah pun..cuma kita je yang susahkan.. 

* Banyakkan berselawat kepada Rasulullah SAW. Barangsiapa yang berselawat ke atas Rasulullah SAW satu kali.. Allah akan berselawat ke atasnya 10 kali.. waa..hebatnya ganjaran yang Allah berikan.. sekiranya kita cintakan Allah..kita kena cintakan Rasulullah jua... baru la kehidupan nih bermakna..tenang je..sebab Allah rahmati hidup kita.. InsyaAllah..Rasulullah SAW pun akan beri syafaat kepada umatnya yang selalu mengingatinya..

* Banyakkan berdoa..insyaAllah.. ada satu masa padi hari Jumaat ni..akan ada masa..Allah perkenankan doa kepada kita..jangan sombong..jangan ingat kita ni besar sangat..Allah lagi besar.. Allah yang ciptakan seuanya.. Allah yang bagi rezeki kat kita.. so banyakkan berdoa.. 

"…berdoalah kamu kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan bagimu…"
                                                                                  ( Al Mu’minun : 60 )


Kesimpulannya.. Friday, I'm in LOVE to do sunnah Rasulullah SAW.. hehe.. (:
 

No comments: