Friday, December 20, 2013

If you have a chance, go for it!

Assalam .

Alhamdulillah..hari ni trending kat Facebook,kat kt twitter apatah lagi. #ResultPMR2013 . Tahniah la korang, especially adek2 SMK Elit Mak Lagam, Kemaman for having great result! Memang kalau nak compete dgn SBP memang jauh la jugak..tapi no 1 dalam daerah, ketiga dalam negeri, ok la tu. haha



By the way, mengimbau kenangan PMR, mengingatkan aku betapa tua dah aku sekarang ni, bakal menginjak umur 20 lagi. Alhamdulillah dengan izin Allah, aku mendapat 9A PMR, dan dicampakkan ke KISAS.

Aku sangat ingat betapa aku rasa sukar untuk meneruskan form 4 di Tesmal, bukan sebab tak bagus sekolah tu, bukan sebab aku tak dapat dah nak jumpa senior-senior yang aku rapat, bukan sebab sekolah tu sunyi tanpa crush-crush yang dah menamatkan zaman persekolahan, cumanya, aku rasa kosong, kosong di dalam hati yang mana ia dahaga untuk dibajai dengan iman.


Kalau dulu aku tak faham apa itu tarbiyyah, kalau dulu aku buat tak kisah kesempurnaan dalam menutup aurat, kalau dulu, aku tutup sebelah mata yang kapel itu haram, kalau dulu, aku jauh untuk memahami maksud sebenar kita dicipta di muka bumi Allah..kalau dulu aku tak faham erti ukhwah kerana Allah.

Aku bersyukur aku dicampakkan Allah ke Kisas untuk mengetahui semua tu, untuk merasa bagaimana nikmatnya iman tertakhta di hati.


Tapi, aku tahu, aku tidak boleh meninggalkan sahabat-sahabat di Tesmal. Bukan salah mereka untuk tidak bersama-sama aku, mereka bukan jahat meski tak masuk Kisas, bahkan aku yang disandarkan tanggungjawab yang lebih besar untuk membawa mereka bersama-sama aku, melayari bahtera keimanan dalam menuju syurga cinta.

Aku cakap bukan sebab aku baik, bukan sebab aku masuk sekolah agama, bukan sebab aku dah masuk UIA , bukan sebab aku join usrah, bukan sebab aku ade blog, bukan sebab aku pakai tudung labuh, bukan sebab apa-apa yang lain melainkan matlamat satu. 

SAYA SAYANG KORANG KERANA ALLAH. sebab juga, aku mahu memberi sebelum mata tidak terbuka lagi. so, mari.

Sahabat-sahabat kelas Irsyad, rakan-rakan, junior2,senior2 Tesmal, mari kita sama-sama menuju syurgaNya dengan keimanan yang utuh! dengan tujuan hidup di bumi Allah sebagai hambaNya, daie-Nya , khalifahNya! Galilah, carilah, lubuk-lubuk ke arah tujuan-tujuan ini di tempat kamu belajar, seperti Usrah, persatuan, program dan sebagainya. Saya yakin, suatu hari nanti kita akan dibangkitkan di akhirat kelak dan menuju ke Jannah bersama.
InsyaAllah!


lastly, tahniah lagi sekali adik-adik! good luck for your spm, and if you get the offer letter to transfer school, make istikharah, and if it is good for you, then, go for it, grab the chance, live the life to the fullest.

Ar-Ra'd ayat 11. إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ  
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri"

No comments: