Saturday, December 28, 2013

Remaja Agen Perubahan Masyarakat

Assalamualaikum.

Bismillah , Alhamdulillah aku dan adik yang lepas SPM baru-baru ni dapat berjaulah ke UKM Bangi untuk menghadiri EduFest yang dihadiri oleh Ustaz Zaharuddin, Amin Idris, Ustaz Haslin Bollywood dan Heliza Helmi.


Pertama-tamanya, aku respect pihak UKM Bangi especially buat kolej Burhanuddin tak silap aku sebab dah buat program yang ohsem ni. Aku terkejut jugak mulanya sebab sistem dia lain sikit daripada UIA, tapi whatever it is..we, the students are still doing a great job to benefit others.

Toyyib, aku akan kongsikan 8 Do's and 5 Don'ts untuk menggapai kecemerlangan yang di share kan oleh Ustaz Zaharuddin.

Well, sbelum kita nak share the do's and the don'ts ,mari kita berkenalan dulu dengan Ustaz Zaharuddin. Melalui profile yang tercatat pada buku notaa Baitul Muslim oleh One Heart Creative Solutions:

- Penolong Professor di UIAM. - Ahli Majlis Penasihat Syariah bagi beberapa bank tempatan dan luar negara seperti Al Rajhi Bank (M) Bhd - Penasihat Syariah bagi beberapa syarikat tempatan dan luar negara. - penulis yang telah menghasilkan buku-buku seperti Murabaha: Teori, Isu dan Aplikasi.,Ledakan Facebook: Anara Dosa & Pahala dam Jangan Berhenti Belari. - kolumnis majalah seperi Solusi dan Al-Ustaz.
Tu yang tertulis kat situ, masa dia cerita kat EduFest hari tu, ada seorang peserta lelaki ni, dia kira ada lebih kurang 20 pekerjaan ustaz ni. Hebat tak hebat beliau ni bahagi masanya. Malah, beliau ada 2 orang isteri dan 5 orang anak. Waa..first time dengar, terkesima tak terkata. eh.

Kat universiti dulu, beliau ada kata, beliau bukanlah pemegang pointer 4 flat, tapi tak la teruk result dia.Yang membezakannya dengan orang lain adalah beliau ni seorang yang advance. Senang cakap, belajar di universiti tu bukan semata menuntut ilmu dalam kelas, tapi berbaga-bagai cabang lain yang dibuat dalam tempoh itu.

Sebab beliau ada juga kata, kita belajar kat uni ni dalam 4 tahun je untuk degree tapi kita bekerja berpuluh tahun . Jadi, kita menyiapkan diri 4 tahun ni kat universiti untuk kehidupan bekerja 10 20 30 tahun bekerja pada masa akan datang.

So, Jom let us start with the 8 do's in order to success in life. ^_^

1) Kuasa fokus. -

Bila kita belajar untuk mengajar, kita akan fokus bebetul, ia idak? sebab kita berniat untuk mengajar yang lain jugak. Kalau kita tak faham,macam mana kita nak mengajar orang lain. so fokus is penting dalam belajar.

credit

2) Mesti ada mentor or role model.-

Kalau artis korea baru nak naik, mesti dia akan tengok orang yang lagi hebat daripada dia macam Super Junior. Kalau macam kita as Muslim nak berakhlak mulia,kta contohi Rasulullah SAW kerana peribadinya yang indah. Kalu aku, aku suka melihat pada Amin Idris, kerana dia ada sifat positif, dia cakap tu bersungguh-sungguh, bagi motivasi sekali macam nak dengar berkali-kali.Cari role model supaya kita boleh belajar pemikiran dia, supaya dapat berjaya macam dia atau lebih hebat daripada dia. Tapi jangan sampai takabbur. Kerana sifat takabbur itulah,kita melihat si Iblis tidak mahu sujud (sujud di sini adalah sujud penghormatan bukan kerana ibadahatau mengEsakannya) pada Adam AS.
credit
3) Berpersatuan -

Ada juga beliau share, masa menjadi penemu duga untuk bekerja, ada yang datang untuk interview ni, dengan grade yang bagus, dengan award ni, award tu sebab they had done great in exams..but when it comes to interview, when ustaz ask them about some problems, they could not answer it. tergagap-gagp menjawab soalan. Berlainan pula dengan mereka yang result ok ok ja, tapi terlibat dengan society ni, join program tu, bila bagi soalan tentang masalah yang berbagai-bagai ni, dia boleh berfikir sebab dia dah biasa adapt dengan situasi yang macam-macam dalam menempuh alam universiti yang tidak semata menghadap buku. It is because, we can learn communication skills, think beyond and for me we can adapt to work in stress.

4) Dapatkan feedback -

Kita hidup ni bukan seorang diri,malah bermasyarakat. Kita boleh tanya mereka tentang kita or program yang kita anjurkan. Then, we must learn from those pengkiritik. Terima kritikan dan positif dengan kritikan. Sebab kita manusia, kita tak perfect, jadi kita kena bantuan orang lain jugak. Jangan mudah melenting. Positif!

5) Catat perjalanan - 

Aku pernah talk daripada mana-mana speakers yang juga merupakan seorang penulis, mereka mencadangkan agar kita menulis. Kita tulis la apa-apapun, contohnya macam kehidupan seharian yang kita lalui,untuk diambil pengajran atau juga cerpen or whatever they are sebab ia akan jadi legasi kita untuk anak cucu kita. Tak pun ia akan memberi inspirasi kepada orang lain dengan penulisan kita.

credit

6) Be extra ordinary -

Ustaz Zaharuddin ada cerita, masa dia belajar dulu, dia kena bagi ringkasan tentang 3 kitab, apa yang dia buat is, dia baca 10 kitab supaya dia boleh faham. Sanggup tak sanggup kita? Bila mana assignment kita, kita ambil daripada Wikipedia, tanya Mr Google, tanpa ke library mencari sumber yang lebih tepat.

7) Orang cemerlang takkan berpura-pura -

Dia tahu had limit dia. Sebagai contoh, kalau kita memang khusus bidang ekonomi, dan bila orang tanya pasal gynecology, dan kita cuba jawab jugak, tak ke pelik. Kalu orang ganu cakap buat bijok je! Janngan dan jangan. Kalau tak tahu, jangan malu, sebab tu bukan bidang kita. Takut tersalah, tak ke lagi malu, tak ke menyusahkan orang lain.?

8) Kejar kualiti dan skill 

Alhamdulillah. cukup 8, kita beralih pula pada 5 don'ts.

1) Jangan cepat tertipu dgn ujian dan penghargaan sebab ia akan melalaikan kita dan kita akan jadi malas nak berusaha mencapai tahap yang lebih lagi. dan jangan kita rasa sudah cukup, rasa sudah memadai. Sebab apa? sebab nya Amin Idris pernah cakap tau,dalam tips magnet diri kat Tv kita kalau dah berjaya suatu tahap, kita kena buat lebih lagi lebih baik lagi supaya kita ni ada improvement.

Q.S. 94 6
credit
2) Jangan gundah gulana dengan cercaan orang, sebab apa? sebab diorang sebenaqnya cemburu kat kita ja.

3) Jangan buang masa dengan isu remeh temeh ,nak-nak lagi kita dalam zaman Facebok, Twitter, Instagram. Mulalah kita nk tengok gambar-gambar yang retis ni share, nak tengok trending apa hari ni. Jangan kita sibukkan dengan "eh..eh..Luhan exo sakit..si Sehun lawat dia kot..waa ni laa ukhwah.." Pulak dah. Nak tahu tu, janganlah sampai kita lalai pula ye.

4) Jangan berdebat . Sebabnya akan merugikan masa je berdebat dengan orang bagi alasan memanjang ni, diorang bukannya apa pun, bukannya nak cari kebenaran tapi nak cari kemenangan. Alhamdulillah masa diri ini berkesempatan ke tafsir surah al-kahfi bersama Ustaz Yasir Ramlee, beliau ada menyebut yang orang yang suka bagi alasan, menghampiri kepada kekufuran. Allahurabbi.
"Dan demi sesungguhnya Kami telah huraikan dengan berbagai-bagai cara di dalam Al-Quran ini untuk umat manusia, dari segala jenis contoh bandingan dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya" [Surah Al-Kahfi : 54]

credit Heliza Helmi

5) Jangan abaikan spiritual content. Di sini kita dapat lihat, sejauh mana pun kita usaha, kalau allah tak bagi kat kita, allah tak bagi jugak, bukannya apa, allah nak uji kita. dan allah uji kita pun sebab allah sayang kat kita. So, semuanya berbalik kepada yang Maha Esa. Even dalam sains sekali pun, dalam kejadian manusia sekali pun, kita kena kaitkan dengan Kehebatan Allah SWT dalam tiupan roh untuk melengkapkan kita as Manusia.

Jadi Alhamdulillah..
Untuk sesi bersama Amin Idris, Ustaz Haslin dan Heliza Helmi boleh melayari You Tube di bawah :)



Wallahu 'alam. :) semoga bermanfaat buat semua. Semoga dengan usaha yang sikit ni, kita akan mendapat redha di sisi Allah swt. InsyaAllah.

No comments: