Monday, December 02, 2013

Memberi tajuk adalah paling sukar

Assalam..

sudah hampir setengah tahun aku meninggalkan blog ni. Ayat cliche daripada seorang blogger adalah 'blog berhabuk','blog bersarang' or what so ever. Apakah aku mudah mengalah dalam pena ini apabila telah ramai yang bangkit jauh meninggalkan aku?

Faktor sibuk dengan urusan di kampus bukan satu alasan, malah hujah kemalasan lebih menguasai diri. Apakah aku sudah lelah,sudah penat berada di jalan dakwah? sudah tersungkur daripada menaip bait-bait kata untuk menyentuh jiwa rasa pembaca?

Kerana aku punyai iman. Iman yang kadang-kadang naik..kadang-kadang turun. Tapi di saat aku jatuh...apakah masih ada yang menyambut aku?

Kisah Ahmad Ammar yang begitu trending di Facebook, mahupun mana-mana sahaja, seperti memukulku di laman lena. Membangkitkan aku dengan terpinga-terpinga yang menyakitkan. Perlukah lagi aku sendiri begini parah dengan taufan hati?

Kadang-kadang kita asyik diulit mimpi entah untuk yang keberapa kalinya. Masih tidak puas dengan tidur yang hanya merosakkan jiwa. Aku. Harus bangkit, bersama sahabat-sahabat yang lain. Bukan mudah untuk menewaskan nafsu serakah, tapi siapa kita jua untuk tidak bangkit?

Kita hambaNya yang dicipta sebaik-baik umat. Ingat tu.



Peperiksaan MUET yang aku ambil baru-baru ni, bertanyakan soalan yang lebih kurang, "The most important key to one's success in because himself" . Maaf kan aku kerana lupa soalannya bagaimana, tapi begitulah lebih kurang. Aku menjawab essay tersebut dengan pantas, dengan mengemukakan hujah determination, hard work and perseverance. Kira-kira 15 minit sebelum masa tamat, aku telah siap menghabiskan esssay. Bukan itu menunjukkan aku bagus, cumanya, bersemangat, entah kesalahan ejaan atau apa-apa yang lain aku tak pasti ketika itu.

Tapi itulah,bila kita menulis, yes we had passion into it. But when we would like to apply it, it was so hard. Sekurang-kurangnya, ada seorang ustaz menyatakan bahawa , menulis kata-kata yang baik itu menyelamatkan kita daripada menulis perkara yang buruk walaupun kita ni tak cukup baik.

So apa pointnya aku tulis hari ni..it is because..nothing..it is just something.. like we love someone, we don't have specific reasons on loving him or her..isn't it?

No comments: