Thursday, June 27, 2013

Jerebu vs Kabus

Tangan laju menari di atas telefon pintar Samsung Grand dan Sony Experia J. Melewati laman sosial, menghabiskan masa berkurung di dalam bilik. Habis otak diperah memikirkan aktiviti yang perlu dibuat akibat "The Asian Brown Shit". Mereka berpandangan.

Akmal: Haish, jerebu teruk kot! Nak main bola petang ni pun rasa tak semena.

Izzue: Agakla. Baju yang aku jemur kat ampaian tadi bau asap kot. Sabar je la.

Akmal: Haha. Aku rasa baju kau pun dah kena pakai mask jugak. Kau tengokla bangunan kat sebelah hostel kita ni pun kabur semacam. Aku rasa macam dah duduk kat Gunung Kinabalu. Kabus tebal.

Izzue: Kau tahu tak ada satu lagi tempat jerebu yang lagi berbahaya daripada kat Malaysia ni?

Akmal: Mana?

Izzue: Hati.

Akmal: Is it Haiti? Somewhere in this world?

Izzue: Nope. It's hati. (sambil tangan tunjuk kat dada)

Akmal: Oh, tak faham.

Senyum.

Izzue: Kau tau "jerebu" kat hati kita ni lagi bahaya kalau nak bandingkan jerebu kat luar tu. 

Akmal: Sebab?

Izzue: Sebabnya kalau hati kita dah diselaputi dengan "awan dan asap" jahiliyyah susah bagi iman kita nak kuat. Tak ke?

Akmal: Contoh "awan dan asap" tu?

Izzue: Bagi aku dia macam perkara yang menghalang rahmat Allah dan perkara yang selalu kita buat tanpa kita sedar plus lalai menjalankan perintah Allah. Contoh, tengok cerita Korea, layan lagu-lagu 2PM, Shinee, IU semua. Ye, aku tak nafikan semua benda yang kita dengar dan tengok tu kadang-kadang ada pengajarannya. Tapi bila mana terngiang-ngiang lagu tu semua kat telinga kita masa tengah solat, macam mana tu?

Akmal: Em, betul jugak apa yang kau cakap. Aku pernah baca la dalam majalah Jom yang kau bagi kat aku hari tu, dia ada cakap perkara yang menghalang rahmat Allah. Ada tiga. Kita memang tak niat nak buat baik, berubah nak mendapat rahmat Allah, tak berkawan dengan orang yang soleh dan selalu melakukan perkara yang melalaikan.

Izzue: Terbaik! Bagi aku la kan, lebih kalau kita biasakan diri kita buat baik, kurangkan benda-benda lagha, banyak dengar ayat quran, zikir bagai. Barulah kita akan bersedia melangkah ke bulan Ramadhan. InshaAllah lepas tu kita boleh jadi muslim yang produktif even Ramadhan dah berlalu.

Akmal: And then.. kita dapat tukar la "jerebu" di hati kita kepada "kabus" di hati.

Izzue: Means?

Akmal: Yela, "kabus" di hati tu lagi best sebab ia sejuk dan mendamaikan kerana adanya "awan" iman dan titisan maghfirah mengalir deras di hati. Aiwah!

Izzue: Hehe, puitis nampak! Jom, baca quran sementara tunggu asar ni.

Angguk.

1 comment:

Muhammad Zul Fahmi said...

tersentuh hati. pandai Lydia menulis. keep it up. thanks atas ingatan.