Friday, December 03, 2010

hijrah dan istiqamah..

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang...

tidak lama lagi..insyaAllah kita kan menyambut maal hijrah 1432H..sebelum itu..marilah kita muhasabah diri kita...apakah yang kita lakukan sepanjang tahun ini..1431H..apakah azam yang ditetapkan itu tercapai atau tidak.. kadang2 seseorang itu melalui kehidupan tanpa ada matlamat..hidup tanpa ada arah tujuan..menyebabkan kita lalai..leka akan keduniaan sehingga melupakan keakhiratan..

Maka di sini ana mengharapkan agar tahun baru yang bakal kita tempuhi ini..1432H dan 2011M.. akan menjadi sebuah penghijrahan yang betul2 berlaku dan bermujahadah untuk istiqamah..jadinya tetap lah sekarang untuk hadikan tahun depan tahun yang lebih bermakna.. Mungkin ada dalam kita yang keliru dalam memikirkan apa sebenarnya azam utnuk tahun depan.. Formulanya senang..kia perlu ingat dari mana asal usul kita..Allah..ya itula jawapannya..Allah.. dengan mengingati bahawa hidup ini adalah unuk mencari mardatillah..keredhaan allah..dan ingat diri kita ini adalah sebagai khalifah di muka bumi allah...kita akan sentiasa berada di landasan yang benar dan lurus..
Di sini ana suka berkongsi pengalaman ana dalam hijrah 1431H..bagi ana nikmat halawatul iman yang allah berikan sangat2 berharga dan tidak dapat dijual beli..sebelum ini ana bukanlah muslimah yang benar memahami apa itu islam sebenarnya..dan alhamdulillah selepas mendapat tawaran ke KI ana berasa sangat2 beruntung dan sangat2 berterima kasih kepada allah kerana telah menempatkan ana di KI..di sinilah ana belajar apa itu isalm...didedahkan dengan pelbagai info yang sebelum ini ana jahil tentangnya..alhamdulillah setelah hampir setahun ana berada di KI..ana dapat merasakan indahnya nikmat iman dan islam iu..alhamdulillah.. sesungguhnya ini juga adalah amanah bagi ana untuk menympaikan serta menyebarkan apa yang ana ketahui tentang apa tugas kita untuk mencari keredhanNya..


Ana menyerulah wahai saudara2 semuslim hari ini untuk menetapkan azam yang kuat untuk berusaha dengan ggih untuk mencari keredhanNya serta istiqamahlah dengan apa yang telah kita lakukan dlam menuju jalan yang dapat menggapai kenikmatan iman..insyaAllah..waallahualam

No comments: