Friday, December 03, 2010

kawan??sahabat???

in the name of allah the most gracious the most merciful..

tergerak hati ana hari ni nak tulis pasal kawan.. kawan??semua tahu..ada kawan yang membantu dan ada kawan yang membantutt..sekiranya diberi pilihan..semestinya kita mahukan kawan yang ada semasa kita senang dan ada semasa susah..

cube kita kira..sudah berapa ramai kawan kita dari tadika or sebelum tadika lagi..sampai ke hari ini..ramai bukan??dan bagaimana dengan sahabat??

ape beza kawan dan sahabat? kawan memang ramai tetapi sahabat hanya yang terpilih..
sukar untuk kita mencari sahabat sejati..yelah mungkin ader kawan yang akan tikam kita dari belakang dan ada kawan yang akan memusuhi kita tanpa pengetahuan kita..bukan nak suuzon..bersangka buruk.. tetapi kita perlu untk berhati-hati dalam memilih rakan..

Sebuah persahabatan yang utuh dan berkekalan adalah lahir daripada hati yang ikhlas kerana allah..sekiranya diri kita ikhlas bersahabat kerana allah tidak mungkin akan berlaku permusuhan mahupun..pergaduhan..akan tetapi kita perlulah cermin diri kita balik..mungkinkah cara kita melayan rakan kita dengan kasar ataupun terlepas kata..mungkin ada yang tersinggung dengan perbuatan kita itu..
konklusinya sebuah persahabatan yang tidak mengenal bangsa, darjat dan rupa itu perlulah diselami dengan sebaik-baiknya..ciri2 seorang sahabat yang sejati ialah.. 

1-memahami rakan
2-menjadi pendengar yang setia tak kira semasa rakan meluahkan kesedihan mahupun keseronokan
3-tidak meninggalkan rakan di saat mereka mmerlukan
4-berusaha untuk mengekalkan persahabatan dengan menjaga tutur kata dan tingkah laku


mungkin ada lagi ciri2 sebuah persahabatan yang tidak tertulis di sini..tetapi bagi ana inilah ciri2 utama seorang rakan yang patut ada..semoga setiap perkenalan menjadikan kita lebih menghargai setia insan yang ada di sekeliling kita..ukhwah fillah abadan abada..



 warga IRSYADIANZ 07-08

last memory in TESMAL..09'

 grand dinner for desa KHALID GEMPAQ!!

ceria bersama rakan2 KHALID GEMPAK!!

 rakan yang banyak membantu dalam mendedahkan tentang dunia hari ini


berjuang demi negeri selangor ..=)


No comments: