Tuesday, December 28, 2010

the passion

in the name of allah the most gracious the most merciful..


all praises to allah..coz..we still alive..breath in the 'nikmat' of iman n islam


ana tak tau la kenapa tetiba rasa nak tulis pasal ni..mungkin kerana environment sekeliling yang nampak terlalu 'pedih' mata melihat..terlalu 'panas' telinga mendengar..bengang pun ada..
kenapa kita cakap orang lain hipokrit sedangkan kita sendiri pun hipokrit sebenarnya..
apa maksud hipokrit ni actually ha?
salah kah sekiranya ana bahasakan 'ana' dalam blog ni? 'ana' membawa maksud 'saya' or even my name sendiri..itu hal ana nak guna bahasa ape kan.. blog is a place to express our own passion..is that wrong?


maybe sesetengah pihak tak faham apa sebenarnya maksud hipokrit ni..  pernah suatau ketika di musolla kawan ana ada menyatakan hipokrit ke para sahabat zaman rasulullah saw yang dahulunya jahil tentang islam tetapi masuk islam kerana telah memperoleh 'nur' dari ilahi..
bahkan.. hipokrit juga kah seseorang yang menemui 'halawatuliman' ingin berubah kepada yang lebih baik?


di sini ana nk tegaskan sangat2 jangan nak 'membantai' je seseorang tu dengan kesalahan kecil yang dilakukan..macam mana islam nak maju jika ada umatnya sendiri yang tak membantu saudaranya untuk bangkit..?sedar kah kita sekarang ni ramai mualaf..da ingin keluar islam semula..kerana apa? kerana tiadanya umat islam yang ingin membantu...
macam mana nk berubah jika setiap kali ada sahaja kata2 halus mengatakan mereka hipokrit tak tentu pasal..
yang penting kat sini jangan nak berlagak pandai or 'bajet' da masuk syurga kalau tatau yang lebih mendalam tentang islam..jangan..


huh..baiklah harap2nya kita tengok diri kita balik..yes its hard for us to maintain or 'istiqamah' on every single good thing we do..tetapi kuatkanlah semangat yakinlah bahawa susah nya di duni akan terbalas senangnya di akhirat..
dan kepada mereka2 yang masih tak faham maksud hipokrit tuh pe..islah diri tu baik..put yourselves in the others shoes..barula mengerti apa itu 'mutiara2 islam'


maaf seribu kali maaf andai ada yang tersinggung..waallahualam..

No comments: