Monday, December 06, 2010

lagha??

bismillah..

lagha??what first thing cross in your mind??hoho...lagu??fb??or tv??huhu.. sebenarnya banyak benda yang kita boleh tafsirkan dengan lagha ni haa..dari segi bahasa yang ana tahu lagha tuh melalaikan..

di sini ana cuma nak bagi taulah kan..agha actually depends on us..sebagai contoh..dengar muzik.. kalu macam ana..ana suka sangat dengar lagu2 dari kumpulan 6ixthsense...lagu2 dia kalu kita sekali dengar macam meleret2..tapi sebenarnya lirik lagu tuh bersifat ketuhanan...namun, andainya kita salah tafsirkan lagu tuh seperti lagu cinta kepada manusia lain bukan dasar atas nama allah..itu dah menjadikan kita lalai daripada memikirkanNya dan lebih banyak berfikir akan manusia lain...atau ajnabi lain.. tetapi seberapa ramaikah yang mendengar lagu..mengambil iktibar daripadanya dan memikirkan ke atas tuhan Yang Esa..tak perlulah kita mendengar nasyid yang sesetengahnya pun ada yang melarikan minda kita daripada mengingati allah..

contoh seterusnya adalah fb mahupun tv..or blogging..atau senang cakap teknologi masa kini tak kiralah ps3 dan berchatting.. bagi ana kita perlulah pandai bahagi2kan masa untuk bende2 teknologi ni sume..yelah kita sekarang kan hidup zaman 21st century..or 22nd century (hoo~ye ker) jadinya banyaklah cabaran2 media elektronik atau gadget2 yang "mencemburui" masa kita.. sangat2 mempengaruhi kita...seprti kalamAllah fi kitabuhu 'aziz..al-'asr ayat 1-3
[1]
Demi Masa!
[2]
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
[3]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

konklusinya..lagha tuh bergantung pada kita sebenarnya nak tafsir macam mane n bagaimana cara kita nak atasinya..
ways to atasi lagha..

-banyakkan zikrullah
-habiskan masa dengan mengulangkaji pelajaran
-banyakkan beribadah
-ingat mati
-n most important...disiplinkan diri!!

wallahu'alam..

GAMBAR HIASAN





 

No comments: