Thursday, March 15, 2012

Chekgu tuh kawan kita..?

In the name of Allah

Ape hubungan anda semua dengan cikgu2 anda..? (ceehh tetibe skema..hehe) 
hubungan antara cikgu dan pelajar laa cik lydia oii.. apela
takkanla hubungan sulit pulak...

bagus kerana anda semua (skema lagik..hehe) tahu korang dan cikgu apa perhubungannya..

tapi dan tapi pernah tak korang mengaplikasikan hubungan antara pelajar dan guru dalam kehidupan kita nih..?

sooo.. dalam TAzkirah MarathOn yang pertama nih,,saya nak cakap pasal ADAB DENGAN GURU..


(Alahaiii lydia seyes boring...semue tahu kot..hormat cikgu..cakap leklok...blablabalalba)

biar laa..nak bagi tahu jugak..sebabnya..nilah antara peringatan yaang pertama senior2 ingatkan..

#1- bagi salam..greetings and smile :))
kalau da jumpe cikgu kat sekolah..on the way nak pergi kanten ke..nak pergi lab ke...bagi la salam.. kalau guru yang bukan islam tuh ucapla..
"good morning sir".
 "afternoon teacher.." 
daan engat jugak untuk senyumm..
senang kan..
jangan pulakk namapk ckigu...lari.. semata-mata tak nak bertembung.. (haha kadang2 pernah terjadi jugak kat diri ni..hee ~~) lagi...kalau da keluar sekola..terserempak lak dengan cikgu2 kat mall ke.. tegurla..walaupun cikgu tak ingat kita...tape mesti cikgu hargai.sebab anak murid ingat dia lagi.. cikgu nak ingat kita memang susah..sebab anak murid dia ramai..

#2- tolong angkat barang cikgu
kalau kita datang awal sekola kan..(kalau awal..HAH) tetibe kan..nampak bayang2 cam agak terhuyung-hayang..bawak benda berat...pergi lla tengok..tuh cikgu je tuh..bukan Mummy Monster ke ape.. cuba bayangkan..cikgu nak bawak laptop lagi..buku2 kita yang berlambak tuh...kertas2 exam lagi..tambah pulak kalau cikgu2 tuh ader bawah botol air ke.bekal ke kan..tak ke banyak tuh... tolong la angkat..ringankan beban..dapat berkat daripada cikgu..ye idak?

#3- jangan membontoti cikgu..huhu ader ke istilah ni..tapi korang fahamkan..
ok..contoh la kan..kalau kat sekolah saya dulu cam ada loker la kat belakang kelas..buku2 semua taruk kat situ.. tapi yang salahnye..bila cikgu da msuk baru kitorang nak gi amik..teruk kan..?n then kita da membelakangi ckgu. Memang ar  nampak simple kan.. tapi kite kene pikir la MUNGKIN dalam hati cikgu mesti terasa bila
"isk budak2  nih aku masuk tunjuk bontot pulak" -maaf agak kasar.. tuh saya yang pikir la..hehhe..
lagi satu ila berjalan kt mana2 ke.. ada nampak cikgu jalan kat belakng kita kan.. bagi laa ckgu jalan dulu.. nih kadang2 ntah ape yang dikejarnya ckgu punn nak langgar.. Naudzubillah..



#4- fokus dalam belajar.
Haa...saya tahu..this maybe the hardest thing to do..right? yela kadang2 mesti tertidur dalam kelas.. nak2 lagi yang duk asrama..bercoteh2 ngan kawan2 sampai lewat malam.. ta pun.. bangun tengok bola malam2..pergi kelas da penat.. tipu ar sape tak pernah mengantuk dalam kelas..haha.. saya? err..
lagi boleh dikatakn fokus ni..bila kita tak buat kerja lain bila cikgu tengah ajar kita.. contoh.. buat add maths bila cikgu sejarah tengah ajar.. tak ke,,terasa cikgu tuh nanti??
dan kita kena la buat omwok yang cikgu kasi tuh.. HOMEWORK is crucial..tau..

#5- Mintak izin..
tak kisah la mintak izin nak pergi tandas ke..mintak izin nak msuk kelas kalau terlambat ke.. mintak izin cikgu2 halalkan semua ilmu2 kita ke... just do it.. mintak izin...cakap leklok..bebaik dengan cikgu.. Kalau nak mintak izin pergi tandas pulak.. tak payahla sebut "Cikgu, tandas" 
memang la cikgu2 tuh paham kite memang nak pergi tandas.. tapi cikgu tuh bukan tandas tau.. cakap dengan penuh ikhlas dan sopan..hihik( sambil menahan2)
"ckgu,,izinkan saya pergi ke tandas.." atau
"teacher rajesh, can i go to the toilet??" or
" lau samahti ya ustazah..asta'zinu ilal mirhad"..
 haa kan lagi cantik..cikgu2 pun akan kata
"waa sopannya budak nih"
bukan nyer kita nak bermuka-muka ke ape..its just to show our respect to our teacher, isn't it?

#6- mendoakan cikgu
pelajar yang baik akan mendoakan kesejahteraan cikgu... keampunan dosa2 kita bersama.. insyaAllah..cikgu2 akan rasa senang dengan kia dan keberkatan ckgu itu ada.. dan janganla pulak kita nak cakap2 belakang.. biarla apa jua kelemahan cigu itu sekalipun...setiap manusia memang tak ada yang sempurnanya... kadang2 apa yang kita cakap tuh memang tak betul...tak pasal2 kita sebarkan fitnah.. fitnah tu lagi teruk daripada membunuh tau..


Hhuuhu..tambahan last..is.. kalau kat kolej islam dulu..pantaangg sangaaatt nak duduk kat meja guru yang kat dalam kelas tuh.. sangat2.. duduk atas kerusi cikgu yang empuk..yang boleh pusing2 tuh pun..pantang sangat.. bukan nak kata kita memuja macam tuhan k apa..itu cuma hormat kita pada orang yang mencurahkan ilmunya pada kita.. ni kadang2 sampaikan ada yang duduk atas meja..amik kerusi maen tolak2 mentang2 ada roda..hehe..budak2...

 

so harapnya kita tak lupa untuk mengaplikasikannya..tak kisahla sampai da masuk "U" sekalipun..tak kesah kalau kita nak anggap cikgu tu kawan kita..senang untuk berkngsi cerita..bergurau senda..tapi ingat ada batasnya..pada saya pangkat mereka lagi tinggi daripada seorang kawan.. mereka Al-Muallim :)



TAG: cikgu2 terima kasih! 

Mood: CUAK TUNGGU RESULT =,=

No comments: