Saturday, March 31, 2012

jujur AKU DAYUS!

In the name of Allah..

SURAT UNTUK AWAK

Assalamualaikum..sahabat2 ku sekalian...macam mana nak mula ek.. tengk tajuk enrty ni pun.. nampak menyeramkan..... cuma..saya harap dua perkara je.. first...bace DOA kat sebelah ni..(ala..yg dalam sticky note tuh..huhuhu)...dan second..baca surat cinta ni..sampai habis... :)

Sahabat2 yang saya amat sayang sekalian... siapalah saya untuk menegur kalian semua.. serious.. saya DAYUS.. tidak pandai bermain dengan kata-kata...tidak berani menasihati kalian..mesti saya tahu itu salah...

Huh..kepada sahabat seperempuan ku..hehe.. saya nak cakap pasal aurat..

kat sini saya nak timbulkan beberapa situasi yang saya rasa agak menyedihkan..

harap kalian dapat cari makna tersirat di sebalik situasi2 ini..

siapalah kita nak hukum orang lain berdosa atas sanggul yang dipakainya andai diri kita masih berbaju ketat..


siapalah kita nak cakap "deyy baek tak payah pakai tudung macam tuh..nampak leher" andai diri ini tidak menutup aurat kaki dengan stokin.


siapalah kita nak cakap "baek terlanjang je..baju bapak ar jarang" andai diri ini masih menayangkan muka dengan niat untuk menggedik-gedik di facebook...


Astagfirullah..

jadi apa yang saya nak kata kat sini... sebelum tengok orang lain tak sempurna menutup aurat..sebelum mengatakan orang tuh berdosa kerana memakai sanggul tinggi2.. usha dulu diri kita nih... sempurna ke tidak cara kita menutup aurat? (double slap on my face too!)

Saya respect..sahabat2 yang tudung da ok da...labuh da..bawah dada da..tak jarang da.. tapi kadang2 tenampak pulak lengan bila terselak baju... nampak pulak kaki..yang tak dicover dengan stoking..

Kepada sahabat2 di tesmal..ingat lagi ta?? mse Irsyadudin...bg tazkirah..saya ingat lagi dia cakap.. " kaki perempuan tu aurat tau op? stokin kene la pakai.."

budak2 kelas 3irsyad..ingat tak..saya jawab ape mase tuh?? saya kata. " ala bukan nampak pun.. lain la kalau lelaki yang usha2 kaki kite.."

ternyata SAYA SALAH...tak kisah lelaki usha ke tak..yang penting sekarang nih..kita tutup aurat ke.. tak..?

Sahabat yang saya sayang kerana Allah... jom kita jadi solehah..jom tutup aurat...jom jadi bidadari indah di dunia serta di syurga insyaAllah....

Tengok dan amalkan audit inventori Pakaian Muslimah kat bawah ni.. jadual kat bawah ni..khas saya buatkan untuk sahabat2 saya..yang saya copy dari majalah SOLUSI..


Bil.
Kriteria
(/)
1.

Pakaian


Fabrik yang tidak terlalu nipis sehingga menampakkan baying tubuh dan warna kulit


Longgar dan tidak ketat


Menutup seluruh bahagian lengan sehingga pergelangan tangan


Kain atau seluar yang dipakai perlu labuh menutupi betis an buku lali


Menutup kaki (contohnya stokin)


Tidak menyerupai pakaian lelaki


TIdak menyerupai pakaian musyrik atau wanita kafir


Bukan pakaian yang mempamerkansyuhrah (sifat berbangga-bangga)

2.

Tudung


Menutup kesuluruhan kepala dan leher


Labuh menutup bahagian dada


Fabrik yang tidak terlalu nipis sehingga menampakkan rambut dan bentuk leher

3.

Perhiasan


Tidak bertabarruj sehingga menarik pandangan


Bersolek secara sederhana dan tidak berlebih-lebihan


Tidak disemerbakkan dengan haruman yang melampau


Menggunakan alat perhiasan bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk.



Saya tak kata sahabat sume kena pakai jubah dengan tudung labuh bagai...setiap masa.. saya pun tak pakai macam tu..biase2 aje..tapi kita tahu apa yang kita pakai tu mengikut syariat yang ditetapkan..

Saya mohon maaf sekali lagi andai ada yang tersinggung..dan saya phon beribu kemaafan dan penyesalan..andai saya tidak berterus terang dengan kalian semua.. saya tak andai bermain kata..hanya pandai menuturkan kata melalui penulisan..


jujur aku dayus....




"Wahai anak adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu beringat" (Surah al-A'raf 7:26)

1 comment:

Anonymous said...

ssgghnya peringatan i2 satu tnda kprihatinan,, sensitiviti kte bersame kpd suruhan agama.. alhamdulillah krn aku punya sahabat sepertimu:))
sob3,, touching