Monday, March 19, 2012

TAkabburkah anda?

In the name of Allah..

Hari nih...bukak FB bukk blog..sume rata2 cerita pasal result yang nak keluar esok lusa nih..tensen dibuatnya... HuH. tatau la kenapa agak emo dan sensitif lately nih..haha..blog pon nk taknak je update.. selfish gila kan??hehe..

macam biasa bila si lydia nih membebel..bukan point kt atas nih..yg nak bagitau...tapi taajukkk tuh haa... aduhai..sangat malas pulak nk tekan this keyboard..kwakwakwa... (dann aku pun mula dah nk malas bace belog kao nih lydia..haha)

ok..back to the basic..heee.. takabbur. sume orang ada TAKABBUR.. tapi memandaila kite nak kawal macam mana...dan bila ego tuh da membesar macam api kat fire camp tuh.. tuh adalah SIFAT MAZMUMAH.. yang sangat keji... 

Adakah kita sedar..Allah je yang boleh TAKABBURdan SOMBONG tau...sebab apa..sebab Allah yang menjadikan sekalian makhluk dan jisim dan jirim dan dunia nih..Jadinya kalau kita semua takabbur.. kita da ambil sifat allah..isn't it?

Cuba kita muhasabah diri kita sebentar...kenapa kita nak takabbur sangat??? rasa diri kita nih bagus sangat ker??sampaikan tak ley terima kelemahan dan kecacatan sifat pada orang lain.. ?

Saya nak kasi satu analogi.. Cuba kita bayangkan matahari dan guli..bayangkan kalau nak dibandingkan saiz dan fungsinya..for surely..matahari  la yang akan menang..kan?? yela matahari lagi besar,,,berguna untuk kita..untuk pokok.. tapi guli..buat maen je...da la kecik..

So do us..readers..! kita diibaratkan dengan guli tu...manakala ALLAH ITU MAHA BESAR..tak layak punn bagi kita nak membangga-bangga..kan? 

Takbir! Allahuakbar!!

Mari kita menyelusuri nasihat Fadhilatus Syaikh Ali Jum'ah Hafizahullah :

Janganlah Engkau berasa bahawa telah banyak Amal Ketaatanmu,dan janganlah Engkau berasa besar diri dan Takabbur dengannya,dan janganlah Engkau meninggikan diri terhadap Saudaramu yang diuji oleh Allah dengan kemaksiatan.

Janganlah Engkau memandang rendah dan menghina sebarang perkara Baik dan Makruf.


Janganlah Engkau mengutuk dan menghina Saudaramu yang telah melakukan Dosa. Janganlah Redha terhadap Dosa tersebut.Bencilah akan Dosa itu,akan tetapi janganlah membenci Pelakunya.

Di sana adanya beza antara Dosa dan Pembuat Dosa, dan adanya beza antara Ketaatan dan Pelaku Taat kerana boleh jadi Seorang Pelaku Taat itu tidak mendapat sebarang faedah langsung dari amal/perbuatan Taatnya tadi.


لا تستكثر طاعتك ولا تتكبر بها ولا تتعال على أخيك إذا ابتلاه الله بالذنب ولا تحقرن من المعروف شيئا, ولا تحقر أخاك الذي أذنب, ولا ترضى بالذنب, واكره هذا الذنب ولا تكره صاحبه؛ فهناك فرق بين الذنب والمذنب، وبين الطاعة والطائع، فرُبَّ طائع ليس له من طاعته شيء.
 

Allahuakbar..saya khususkan entry saya kali ini..buat diri saya kerana tangan yang menulis ini lagi dekat dengan mata yang melihat..dan.. amnya buat SPM2011 leavers sekalian dan all..myreaders..:)

kita muhasabah diri kita..tengok gambar kat bawah ni..dan kita ubat hati kita.. jika hati kita sukar menerima..sukar jua untuk mengubah ke arah yang lebih baik..pintalah..dan mohonla..daripada Allah..agar kita diberikan hati yang lebih mudah dan senang menerima HIDAYAH dan TAUFIK darinya..


wallahualam..:)


Tagged: syukranasroyex-kisas n ex-tesmal :)

No comments: